پایگاه خبری، سرگرمی بوق خبر

کد خبر: ۱۷۲۵
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۳
احتمالاً چنانچه اضافه وزن داشته اید، تاکنون به دنبال روش‌ها و رژیم‌های لاغری مختلفی بوده اید. اما آیا واقعا تمامی روش‌های لاغری بدون عوارض خواهد بود؟

معرفی انواع روش‌های کاهش وزن با رژیم، ورزش و سبک زندگی

بوق خبر - اولین نکته‌ای که در روش‌های لاغری و بخصوص رژیم لاغری باید به آن توجه کنید، کاهش وزن استاندارد در بازه زمانی مشخص است. طبق استانداردها در یک دوره لاغری نباید بیشتر از ۵ الی ۶ کیلوگرم در ماه کنید. (تقریباً هفته‌ای ۱.۵ کیلوگرم)

چرا که کاهش وزن بیش از حد می‌تواند عواقب جدی و خطرناکی داشته باشد. بنابراین به دنبال رژیم لاغری که بتواند شما را به سرعت لاغر کند نباشید. به عنوان مثال رژیم لاغری که هدف آن ۱۵ کیلو لاغری در یک ماه است! جز عوارض چیزی برای شما در بر نخواهد داشت و پس از اتمام رژیم به احتمال زیاد به وزن قبلی خود بازخواهید گشت و دیگر انگیزه و اراده شما برای تناسب اندام، همانند قبل نخواهد بود!

برخی از رژیم‌های لاغری نیز، برخی از گروه‌های مواد غذایی، به طور مثال کربوهیدرات یا چربی‌ها را بطور کامل از هرم غذاییتان حذف می‌کنند. این رژیم‌ها نیز ممکن است در کوتاه مدت کارگشا باشند اما عوارضی را نیز خواهند داشت. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان با داشتن رژیم‌هایی مانند کتوژنیک یا اتکینز موافق نیستند. برخی نیز بسیار به این رژیم‌ها باور دارند و سال هاست که رژیم کتوژنیک به بحث جنجالی میان کارشناسان تبدیل شده است.

رژیم لاغری غیر اصولی چه عوارضی خواهد داشت؟

کم شدن بیش از حد چربی در بازه زمانی کم و با رژیم‌های لاغری غیر اصولی، با علائمی همچون احساس بی‌حالی، بدخلقی و توقف چرخه‌ی ماهیانه همراه است. به طور کلی در خانم ها، میزان چربی کم‌تر از ۱۵٪ می‌تواند با کاهش سطح هورمون لپتین همراه باشد، که باعث اختلال در قاعدگی و کاهش قدرت تفکر و تمرکز می‌شود.

سایر خطرات ناشی از لاغری غیر اصولی عبارتند از:

* یبوست

* خستگی

* نوسانات خلقی

* فشار خون پایین

* کاهش تمرکز

* ضعف کشسانی پوست

* ریزش مو

* مشکلات دندان و لثه

*کاهش ضربان قلب

* تنبلی تخمدان

* افت قند خون

* گرفتگی عضلات

چگونه لاغری اصولی و پایداری را تجربه کنیم؟

ممکن است سوزاندن چربی به راحتی سوزاندن کالری نباشد. چون تغییر وزن لزوماً به معنای از دست دادن چربی نیست. کاهش وزن ممکن است به معنای این باشد که آب و ماهیچه خود را از دست داده‌اید که در این صورت یک جای کار شما غلط است و لاغری غیر اصولی را داشته اید. در ادامه به مراحلی که باید برای لاغری اصولی طی کنید، اشاره می‌کنیم:

۱. ترک عادات غذایی اشتباه

قبل از هرچیزی باید عادات غذایی خود را تغییر دهید. احتمالاً تاکنون عادات غذایی صحیحی نداشته اید که به اضافه وزن رسیده اید. بنابراین مصرف مداوم فست فود، قندهای شیمیایی مانند نوشابه و شکر و مصرف هله هوله را باید کلاً کنار بگذارید.

۲. رعایت یک رژیم لاغری اصولی

قدم بعدی پس از ترک عادات غذایی اشتباه، داشتن یک رژیم لاغری متعادل و اصولی است. توجه کنید که رژیم لاغری نباید آن چنان سخت و طاقت فرسا باشد که پس از مدتی نتوانید ادامه دهید و آن را ترک کنید و نباید آنقدر رعایت راحت باشد که تغییری در شما ایجاد نکند. در یک رژیم لاغری اصولی باید حتماً میان وعده‌های مناسبی داشته باشید تا احساس گرسنگی نکنید و تنوع را نیز داشته باشد تا پس از مدتی از غذاهای رژیم، زده نشوید.

۳. رژیم لاغری باید مخصوص خودتان باشد!

به این نکته توجه کنید که خصوصیات فیزیکی هر شخصی متفاوت است. رژیم لاغری که برای دوستتان جواب داده است، لزوماً برای شما مناسب نیست. بنابراین حتماً باید برای داشتن رژیم لاغری اصولی با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

۴. داشتن فعالیت و تحرک

اگر با رژیم لاغری تاکنون کاهش وزن داشته اید و اکنون چند وقتی است که به استپ وزنی رسیده اید، کلید رفع این مشکل، فعالیت و تحرک است. حتی پیاده روی روزانه در حد روزی نیم ساعت نیز راه گشا خواهد بود. چنانچه وقت آن را نیز دارید به باشگاه بروید و یا حتی در منزل ورزش کنید، در این صورت راه لاغری را بسیار سریع‌تر طی می‌کنید.

۵. تنظیم خواب

اکنون که هم تغذیه صحیحی دارید و هم فعالیت روزانه دارید، باید خوابتان را تنظیم کنید، تا تعادل هورمونی بدنتان حفظ شود.

۶. صرف وعده‌های غذایی سر موقع

احتمالاً اگر خوابتان تنظیم شده است، وعده‌های غذاییتان را نیز سر موقع میل می‌کنید و نگرانی بابت این موضوع وجود نخواهد داشت.

۷. نوشیدن آب به اندازه نیاز بدن

مصرف زیاد آب باعث سم زدایی در بدن و بالا رفتن متابولیسم آن شده و در نتیجه سوخت و ساز بدن بالا می‌رود و چربی سوزی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

۸. از بین بردن استرس

استرس می‌تواند باعث شود که چربی های اضافی در بدن باقی بمانند و به سختی آب شوند. از دست دادن چربی فقط به یک عامل بستگی ندارد و برای سوختن چربی‌ های بدن، خواب، استرس و عملکرد مناسب هورمون‌ ها از عواملی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

چنانچه همه این مراحل را به درستی طی کنید، پس از یک ماه تغییرات محسوسی را در خود احساس خواهید کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
تبلیغات متنی
فروش واحد مسکونی در ستارخان
فروش واحد مسکونی نوساز
چاپ افست
چاپ دیجیتال
چاپ کارتن
نشان تجارت
آیت ماندگار
اخبار ورزشی
پیشخوان روزنامه