پایگاه خبری، سرگرمی بوق خبر

کد خبر: ۳۵۲
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۹
کمر در حالت طبیعی قوس دارد و ستون فقرات شکلی شبیه به حرف S دارد، که اگر این گودی بیش از حد طبیعی باشد، مشکلات جدی را به وجود خواهد آورد.

گودی کمر

بوق خبر - گودی کمر ممکن است، به دلایل مختلفی به وجود آید. افزایش وزن بدن (چاقی)، عوامل ارثی، کفش‌های پاشنه دار غیر استاندارد، چرخش لگن و ضعف عضلات شکمی از دلایل موثر در افزایش گودی کمر می‌باشد. همچنین پوکی استخوان در مراحل اولیه و برخی مشکلات مادرزادی همچون جابه جای ستون فقرات و دررفتگی لگن از علت‌های به وجود آمدن گودی کمر است؛ که در ادامه می‌توانید، با عوارض گودی کمر و روش‌های پیشگیری و درمان این عارضه آشنا شوید.

از عوارض گودی کمر چه می‌دانید؟

گودی کمر یکی از اختلالات و مشکلات ستون فقرات می‌باشد، که باعث ایجاد آسیب‌های جدی در ناحیه کمر و ستون فقرات می‌شود؛ که درد کمر از شایع‌ترین عوارض گودی کمر می‌باشد، علاوه بر این مشکل، آسیب دیدن ستون فقرات و اندام ها، ایجاد قوز کمر، فرورفتگی ستون مهره‌های گردن و همچنین آسیب دیدن استخوان لگن نیز به عنوان برخی دیگر از مشکلات افزایش گودی کمر به شمار می‌آیند.

در صورت حاد بودن مشکلات ناشی گودی کمر در فرد ممکن است، ستون مهره‌ها آسیب ببینند و بافت‌های عصبی تحت فشار قرار گیرند و حالت‌های همچون بی حسی، کاهش کنترل ادرار، مورمور شدن، احساس ضعف و بی حالی، اختلال در عملکرد مجرای ادرار و درد ناگهانی (تیر کشیدن) ایجاد گردد، که در این صورت بهتر است، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

روش‌های پیشگیری و درمان گودی کمر

بهترین روش‌ها برای پیشگیری از افزایش گودی کمر، اصلاح نحوه ایستادن و نشستن به خصوص در هنگام قرار گرفتن روی صندلی می‌باشد، که در این حالت، فاصله مابین صندلی و کمر باید با بالشت کوچکی پر گردد و همچنین شکل طبیعی انحنای ستون فقرات حفظ شود. علاوه بر آن، کم کردن وزن بدن، تقویت عضلات و انجام حرکات اصلاحی به منظور کاهش خطر چرخش لنگن می‌تواند در پیشگیری از این عارضه بسیار موثر باشد.

بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از عوارض گودی کمر، هر گونه درد در ناحیه کمر را ناشی از افزایش گودی کمر می‌دانند و به دنبال راه‌های درمانی موثر برای رفع گودی کمر می‌باشند. اولین قدم برای مطلع شدن از علت درد کمر مراجعه به پزشک متخصص می‌باشد؛ که پس از تشخیص پزشک متخصص به داشتن گودی کمر می‌توانید، با انجام تمرینات و ورزش‌های مناسب زیر نظر متخصص، این عارضه را درمان نمایید. دقت داشته باشید، که این ورزش‌ها و تمرینات زمانی موثر واقع خواهند شد که با کاهش وزن و تقویت عضلات بدن همراه باشد.

مشکل گودی کمر، سیاتیک و یا مواردی شبیه به آن در افراد چاق یا دارای اضافه وزن بالا نیز زیاد است، حال بسته به حرکات ورزشی و تمریناتی که برای کم کردن وزن انجام می‌گیرد، کاهش وزن، فشار را بر روی کمر به مرور کاهش می‌دهد و منجر به تقویت عضلات کمر و اطراف آن خواهد شد، البته تغذیه سالم نیز می‌تواند توانایی بدن را در کاهش وزن و در نتیجه بهبودی گودی کمر تسریع ببخشد.

علائم و نشانه‌های گودی کمر

افراد مبتلا به قوز پشت یا لوردوز اغلب علائم دیگری به جز گود بودن بیش از اندازه کمر ندارند، البته بسته به اندازه گودی کمر علائمی در آن‌ها دیده می‌شود که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

کمر درد
درد پا‌ها
ایجاد تغییراتی در مثانه و روده‌ها (در موارد نادر)

گودی کمر

در صورتی که شخصی بیمار علاوه بر گودی کمر دچار مشکلات دیگری نیز باشد، آنگاه احتمال بروز دیسپلازی ران ها، دیستروفی عضلانی و یا مشکلات عصبی عضلانی زیاد می‌باشد.

مشکلات خطرساز گودی کمر

گودی کمر در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد که در زیر به این موارد اشاره می‌کنیم:

فتق دیسک کمر

مرکز ژله مانند یک دیسک غضروفی از طریق فشار خود را به محوطه خارجی سخت‌تر بیرون کشیده و در نتیجه موجب ایجاد درد خواهد شد.

تحلیل دیسک یا دژنراسیون

در دیسک بین مهره‌ها خون رسانی اتفاق نمی‌افتد و تعداد عصب‌ها نیز خیلی کم است، بنابراین در صورت ایجاد صدمه در این بخش تا وقتی که آسیب دیدگی قابل توجهی ایجاد نشده باشد، تشخیص داده نخواهد شد و به دلیل عدم خون رسانی، بهبودی آن امکان پذیر نیست.

سیاتیک

دردی است که اغلب در یک پا احساس شده و این درد از پشت زانو مشخص نمی‌باشد، حال شخص به جای درد شدید، احساس سوزش و یا سوزن سوزن شدید خواهد داشت و این اتفاق بعد از نشستن طولانی مدت به وجود آمده و با پیاده روی و تحرک داشتن نیز برطرف خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
تبلیغات متنی
چاپ افست
چاپ دیجیتال
چاپ کارتن
نشان تجارت
آیت ماندگار
اخبار ورزشی
پیشخوان روزنامه