پایگاه خبری، سرگرمی بوق خبر

کد خبر: ۷۲۳
۱۴ تير ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۴
یکی از مشهورترین رژیم‌های غذایی در سراسر جهان، رژیم سیرت فود یا Sirtfood نام دارد. بسیاری از چهره‌های مشهور داخلی و خارجی برای کاهش وزن از این رژیم استفاده می‌کنند و همین مسئله باعث شهرت جهانی این رژیم اروپایی شده است.

رژیم سیرت 

بوق خبر - یکی از مشهورترین رژیم‌های غذایی در سراسر جهان، رژیم سیرت فود یا Sirtfood نام دارد. بسیاری از چهره‌های مشهور داخلی و خارجی برای کاهش وزن از این رژیم استفاده می‌کنند و همین مسئله باعث شهرت جهانی این رژیم اروپایی شده است.

این رژیم تا حدی پرطرفدار است که در سال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی پست‌ها، هشتک‌ها و مطالب مختلفی در رابطه با آن نوشته و ایجاد شده است.

رژیم سیرت در سال ۲۰۱۶ به شهرت رسید و همچنان طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. بنیان‌گذاران این رژیم غذایی مدعی‌اند که غذا‌های خاص مورداستفاده در این رژیم پروتئین‌های خاصی در بدن که سیرتوئین نام دارند را فعال کرده و به این شکل به کاهش وزن کمک می‌کنند.

تصور می‌شود که سیرتوئین‌ها نقش حمایت و محافظت از سلول‌های بدن و زنده نگه‌داشتن آن‌ها تحت استرس و فشار ناشی از التهاب، متابولیسم و البته فرآیند پیری دارند.

سوزاندن چربی و افزایش متابولیسم

به نظر می‌رسد که سیرتوئین‌ها بر بدن تأثیر گذاشته و به قابلیت سوزاندن چربی‌ها و در نتیجه افزایش متابولیسم کمک می‌کنند. به این ترتیب کاهش وزن با سرعت بیشتری اتفاق افتاده بدون اینکه عضلات بدن دچار تحلیل شوند.

البته برخی متخصصین هم بر این باورند که نقش سیرتوئین‌ها در فرآیند کاهش وزن صرفاً به افزایش مصرف چربی‌ها نمی‌شود بلکه این پروتئین‌ها با تغییراتی در گلیکوژن ذخیره شده در عضلات اسکلتی (عضلات متصل به استخوان‌ها) و کبد باعث افزایش سرعت کاهش وزن می‌شود.

رایج‌ترین خوراکی‌هایی که در رژیم سیرت فود استفاده می‌شوند شامل چای سبز، شکلات تلخ (دارک، بالای ۸۵ درصد کاکائو)، سیب، مرکبات، جعفری، زردچوبه، کلم‌برگ و بلوبری هستند.

رژیم به دو مرحله اصلی تقسیم می‌شود

مرحله اول رژیم

مرحله اولیه تنها یک هفته به طول می‌انجامد که بخش اولیه آن شامل محدود کردن کالری به ۱۰۰۰ کیلوکالری در سه روز اول می‌شود. در مرحله اول فرد روزانه سه بار آب‌میوه مرکبات و یک وعده غذایی غنی از سیرت فود‌ها مصرف می‌کند.

آب‌میوه‌ها شامل آب کلم‌برگ، کرفس، جعفری، چای سبز و لیمو می‌شود.

وعده‌هایی غذایی نیز معمولاً شامل سبزی‌هایی مثل جعفری، مریم‌گلی، مرغ و نودل هستند.

از روز چهارم تا روز هفتم، دریافت کالری کمی بیشتر شده و تا ۱۵۰۰ کیلوکالری افزایش می‌یابد. در این مدت روزانه دو وعده سیرت فودی مصرف شده و دو بار از آب میوه‌های سبز استفاده می‌شود.

رژیم سیرت

مرحله دوم رژیم بهتر از مرحله اول

اگرچه این رژیم از نظر از نظر بحث سلامت مشکلی ندارد، ولی به‌هرحال طیف گسترده‌ای از مواد غذایی را حذف می‌کنند. این مسئله به‌خصوص در مرحله اولیه رژیم قابل‌توجه‌تر است که هم کالری دریافتی از حد معمول موردنیاز یک انسان بالغ بسیار پایین‌تر است و هم میزان آب‌میوه مصرف شده در طول روز از مقدار توصیه شده بالاتر.

مرحله دوم دو برابر مرحله اول، یعنی ۱۴ روز طول می‌کشد و به‌عنوان مرحله محافظت شناخته می‌شود. در واقع در این مرحله فرد تلاش می‌کند به یک روند مشخص کاهش وزن ثابت برسد. مرحله دوم از نظر بحث سلامت نسبت به مرحله اول بسیار بهتر به نظر می‌رسد. جنبه مثبت این رژیم غذایی تکیه بر مواد و ترکیبات طبیعی در اطراف خود و همچنین تقویت و حفظ سلامت بدن، برای کاهش وزن است.

این رژیم تنها برای ۳ هفته طراحی شده است. ادامه رژیم در طولانی‌مدت را به‌نوعی می‌توان مرحله سوم آن دانست که توصیه می‌شود سه وعده متعادل و سالم غنی از سیرت فود به همراه یک وعده آب‌میوه سبز مصرف شود.

در نگاه این رژیم غذایی برای افرادی که دچار مشکل اضافه‌وزن هستند، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. به‌خصوص که مرحله اول رژیم با محدود شدن کالری دریافتی به ۱۰۰۰ کیلوکالری در روز آغاز می‌شود.

همین مسئله ممکن است باعث شکست رژیم در بیشتر افرادی شود که آن را امتحان می‌کنند. همچنین اگرچه فهرست مواد خوراکی در این رژیم غذایی همگی سالم و برای بدن مفید هستند، ولی به دلیل محدود شدن ترکیبات و مواد معدنی دریافتی در طول ۳ هفته، بسیاری از متخصصین حفظ یک رژیم متعادل و غنی و چند جانبه را به این رژیم غذایی ترجیح می‌دهند.

عدم تعادل احتمالی ناشی از رژیم سیرت فود در طول یک روز به‌اندازه‌ای ناچیز است که تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر سلامت ما نداشته باشد، ولی برخی متخصصین در مورد تأثیرات ادامه این روند به مدت ۳ هفته در تردیدند و رژیم غذایی با انواع میوه‌ها سبزی‌ها را برای این منظور بهتر می‌پندارند.

کاهش وزن زیاد در هفته اول

در بیشتر موارد، رژیم غذایی سیرت فود با کاهش چشم‌گیر و شدید وزن در هفته اول و ادامه کاهش وزن با سرعت کمتر در هفته‌های بعد همراه خواهد بود.

در این مورد هم متخصصین توافق نظر ندارند. برخی این کاهش وزن را واقعی و معتبر می‌دانند و برخی دیگر نیز معتقدند بخشی از کاهش وزن به دلیل کاهش مایعات بدن است. استدلال آن‌ها این است که چربی سوزی و تخلیه ذخیره چربی در بدن زمان‌بر است و به‌طور مثال کاهش وزن ۴ کیلوگرمی در یک هفته نمی‌تواند تماماً مربوط به چربی‌ها باشد.

به‌هرحال از آنجا که بیشتر متخصصین به‌طورکلی به رژیم‌هایی غذایی که کاهش وزن سریع در مدت‌زمان کوتاه را هدف می‌گیرند، چندان اطمینان ندارند، دید مثبتی نسب به این رژیم در میان متخصصین تغذیه و سلامت وجود ندارد. چرا که در بیشتر مواقع پس از اتمام یک رژیم غذایی شدید و فشرده و با بازگشت به رژیم غذایی معمولی به‌سرعت وزن و چربی ازدست‌رفته، با خواهد گشت.

از نظر علم تغذیه، کاهش وزن اصول باید به‌صورت آهسته و پیوسته از طریق محدود کردن کالری دریافتی و افزایش فعالیت اتفاق افتد. یعنی انتخاب رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک پایین و پروتئین بدون چربی، میوه و سبزی‌ها زیاد که علاوه بر محدود کردن کالری دریافتی قادر به تأمین آب بدن و مواد مغذی مورد نیاز آن باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
تبلیغات متنی
چاپ افست
چاپ دیجیتال
چاپ کارتن
نشان تجارت
آیت ماندگار
اخبار ورزشی
پیشخوان روزنامه